Omgevingsvergunning Willemansweg
Het bedrijf IMC Crossborder wil voor een periode van maximaal drie jaar expats huisvesten aan de Willemansweg in Oostvoorne, voor de bouw van raffinaderijen en andere industrie op de Maasvlakte. De initiatiefnemer heeft op 1 augustus 2023 een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning. Dit kan iedere inwoner of ondernemer doen.
De gemeente heeft besloten dat de vergunningaanvraag en het ontwerpbesluit gereed zijn voor ter inzagelegging. Dat betekent dat het college in principe van plan is om de omgevingsvergunning te verlenen. De eerst volgende stap is het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit. Het ontwerpbesluit wordt naar verwachting op 18 december 2024 bekendgemaakt via onze gemeentelijke website en www.overheid.nl. Tegen dit ontwerpbesluit kan een ieder binnen zes weken een officiële zienswijze indienen. De ingediende zienswijzen worden vervolgens samengevat en van een beantwoording voorzien voordat het definitieve besluit wordt genomen. Tegen het definitieve besluit staat bezwaar en beroep open.
Over het plan van IMC Crossborder komen ook vragen binnen bij de gemeente. Op deze pagina vindt u een aantal vragen en de antwoorden die daarbij horen. Over de inhoud en achtergrond van het plan kan de gemeente u niet informeren, hiervoor kunt u terecht bij de initiatiefnemer.
U kunt telefonisch of per e-mail contact met hen opnemen via 020-3120501 of info@imc-crossborder.com.
Vindt u het antwoord op uw vraag aan de gemeente niet terug in de informatie op deze pagina? Dan kunt u uw vraag per e-mail (s.dekker@voorneaanzee.nl en j.brinkman@voorneaanzee.nl) sturen naar de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente Voorne aan Zee.
De vergunning(aanvraag)
Hoe staat het ervoor met de vergunningaanvraag?
Het plan om een tijdelijke campus op te richten voor expats past niet binnen het huidige bestemmingsplan. De initiatiefnemer vraagt daarom een vergunning aan om af te wijken van het bestemmingsplan. Omdat de vergunning is aangevraagd in 2023, wordt deze nog behandeld volgens de toen geldende wet- en regelgeving. De afgelopen maanden is door de initiatiefnemer de relevante informatie aangeleverd. Er zijn diverse externe adviseurs, waaronder de DCMR en de Provincie Zuid-Holland, benaderd om aangeleverde onderzoeken te controleren.
Na de beoordeling van alle stukken heeft het college besloten dat de vergunningaanvraag en het ontwerpbesluit gereed zijn voor ter inzagelegging. Dat betekent dat het college in principe van plan is om de omgevingsvergunning te verlenen. De eerst volgende stap is het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit. Het ontwerpbesluit wordt naar verwachting op 18 december 2024 bekendgemaakt via onze gemeentelijke website en www.overheid.nl. Tegen dit ontwerpbesluit kan een ieder binnen zes weken een officiële zienswijze indienen. De ingediende zienswijzen worden vervolgens samengevat en van een beantwoording voorzien voordat het definitieve besluit wordt genomen. Tegen het definitieve besluit staat bezwaar en beroep open.
Waarvoor heeft de initiatiefnemer een omgevingsvergunning aangevraagd?
De initiatiefnemer heeft een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de realisatie van een tijdelijke compound aan de Willemansweg in Oostvoorne. Op de locatie zullen in totaal 228 units worden geplaatst waarin 170 expats kunnen worden gehuisvest. Deze zullen maximaal 36 maanden blijven staan, inclusief op- en afbouw.
Hoe kan ik mijn reactie of bezwaar op het plan van IMC Crossborder doorgeven aan de gemeente?
Als de gemeente het ontwerpbesluit ter inzage legt (dit gebeurt vanaf 18 december 2024), kan iedereen een officiële zienswijze indienen bij de gemeente. De ingediende zienswijzen zullen vervolgens worden samengevat en beantwoord worden, voordat een definitief besluit wordt genomen. Het besluit over deze omgevingsvergunning wordt genomen door het college van B&W. Tegen het definitieve besluit staat beroep open.
Hoe kan ik de aanvraag omgevingsvergunning inzien?
Als u de aanvraag omgevingsvergunning en bijbehorende stukken wilt inzien kunt u deze stukken bij de gemeente opvragen; de contactpersonen vindt u bovenaan deze pagina. De stukken ontvangt u dan per e-mail.
Aan welke voorwaarden moet de vergunningaanvraag voldoen? Hoe worden deze getoetst en door wie?
Een aanvraag die binnenkomt moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening. Zo wordt gekeken naar het aspect verkeer, milieu, flora- en fauna en overige aspecten. Hier zijn verschillende onderzoeken voor aangevraagd. Daarnaast zijn ook, zoals reeds bekend, meerdere externe adviseurs betrokken die de aangeleverde documenten beoordelen. Denk hierbij aan de VRR (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond), de DCMR (Milieudienst Rijnmond) en het Waterschap Hollandse Delta. Vanuit de gemeente is de aanvraag beoordeeld door een vergunningverlener en de medewerkers die zich met de overige vakgebieden bezighouden.
Hoe wordt gewaarborgd dat er geen precedentwerking uitgaat van deze situatie?
Als gekeken wordt naar dit besluit dan gaat hier geen precedentwerking vanuit. Uiteraard moet ieder nieuw initiatief voldoen aan de geldende voorwaarden en aan de eisen op het gebied van een goede ruimtelijke ordening, overige wetgeving en de vastgestelde beleidsnotitie huisvesting arbeidsmigranten.
Wanneer een verlenging van de vergunning wordt aangevraagd, hoe kan deze dan geweigerd worden, wanneer deze nu wel verleend zou worden?
Het verlengen van de huidige vergunning is niet mogelijk. Als er na afloop van de termijn een nieuwe aanvraag wordt ingediend, moet worden beoordeeld of het wenselijk is om opnieuw aan het initiatief mee te werken. Een van de beweegredenen van het college om medewerking te verlenen aan het initiatief betreft de tijdelijkheid van maximaal 36 maanden.
Wat gebeurt er met de zienswijzen die vorig jaar al zijn ingediend?
Een deel van de omwonenden heeft in 2023 al een zienswijze ingediend tegen de ingediende aanvraag omgevingsvergunning. Deze zijn ingediend voordat de uitgebreide procedure gevolgd werd. Nu wordt uiteindelijk de uitgebreide procedure gevolgd, waarbij een formele periode hoort voor het indienen van zienswijzen. Dat betekent dat we de in 2023 ingediende zienswijzen tegen de aanvraag omgevingsvergunning niet kunnen behandelen. Als dit voor u geldt, en u wilt wel graag reageren op de aanvraag omgevingsvergunning, dan is het dus nodig dat u opnieuw een zienswijze indient.
Het ontwerpbesluit wordt bekendgemaakt via onze gemeentelijke website en www.overheid.nl. Na de publicatie van de ontwerpbeschikking is er dus een moment om een officiële zienswijze in te dienen. Eerder ingediende zienswijzen worden dus niet als officieel ingediende zienswijze meegenomen.
Standpunt en rol gemeente
Wat is het standpunt van de gemeente over het plan van deze initiatiefnemer om op deze locatie expats te huisvesten?
Wij hebben in 2023 aangegeven dat wij in principe, onder voorwaarden, medewerking kunnen verlenen aan het verzoek voor de tijdelijke huisvesting van de benodigde werknemers aan de Willemansweg in Oostvoorne. Er zijn locaties nodig waar buitenlandse werknemers kunnen wonen die werkzaam zijn voor de bouw van diverse projecten op de Maasvlakte. Door een centrale plek toe te staan, kunnen gewone woningen beschikbaar blijven voor onze eigen inwoners.
Na de beoordeling van alle stukken heeft het college besloten dat de vergunningaanvraag en het ontwerpbesluit gereed zijn voor ter inzagelegging. Dat betekent dat het college in principe van plan is om de omgevingsvergunning te verlenen.
Vorig jaar was duidelijk dat er veel weerstand is tegen het plan. Waarom wil de gemeente er dan toch medewerking aan (blijven) verlenen?
De realisatie van een huisvestingslocatie voor expats kan ervoor zorgen dat gewone woningen niet worden opgekocht voor de huisvesting van expats, zodat deze beschikbaar blijven voor onze eigen inwoners. De realisatie van een centrale huisvestingslocatie dient daarmee een algemeen belang. Dat er weerstand is vanuit de omgeving is voor de gemeente ook duidelijk. Op basis van de aangedragen argumenten zijn de plannen van de initiatiefnemer aangepast.
Wat is de rol van de gemeente? Wanneer wordt er een besluit genomen?
De gemeente heeft de rol om te toetsen of de aanvraag omgevingsvergunning voldoet aan alle benodigde eisen op het gebied van ruimtelijke ordening. Er wordt beoordeeld of aan relevante wet- en regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening wordt voldaan (zoals bodem, stikstof, milieu, bouwveiligheid etc.). Ook wordt meegewogen hoe de communicatie met de omgeving is verlopen. Op basis hiervan wordt een besluit genomen over de aanvraag omgevingsvergunning. De gemeente maakt bij haar besluit een afweging over het algemeen belang van de door de initiatiefnemer gewenste ontwikkeling.
Na de beoordeling van alle stukken heeft het college besloten dat de vergunningaanvraag en het ontwerpbesluit gereed zijn voor ter inzagelegging. Dat betekent dat het college in principe van plan is om de omgevingsvergunning te verlenen. De eerst volgende stap is het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit. Het ontwerpbesluit wordt op 18 december 2024 bekendgemaakt via onze gemeentelijke website en www.overheid.nl. Tegen dit ontwerpbesluit kan een ieder binnen zes weken een officiële zienswijze indienen. De ingediende zienswijzen worden vervolgens samengevat en van een beantwoording voorzien voordat het definitieve besluit wordt genomen. Tegen het definitieve besluit staat bezwaar en beroep open.
Wat is de rol van de gemeenteraad bij het besluit over het al dan niet toestaan van dit initiatief?
Vaak is de besluitvorming over een uitgebreide procedure een raadsbevoegdheid. Op deze aanvraag zijn nog de regels van de voormalige gemeente Westvoorne van toepassing. Die gemeente had vastgelegd (in een algemene verklaring van geen bedenkingen) dat het college bevoegd is af te wijken van bestemmingsplannen die ouder zijn dan twee jaar. Het perceel aan de Willemansweg valt binnen het Omgevingsplan Buitengebied Westvoorne. Dit bestemmingsplan is op 22 januari 2020 vastgesteld en op 24 april 2020 in werking getreden. Dit betekent dat het college vanaf 24 april 2022 bevoegd is om met toepassing van de uitgebreide procedure af te wijken van het bestemmingsplan.
Hoe wordt de gemeenteraad betrokken bij de beslissing door het college van B&W over de vergunningaanvraag?
Het klopt dat de beslissingsbevoegdheid over de vergunning bij het college ligt. Wel wordt de gemeenteraad betrokken bij het onderwerp door hen op gepaste momenten te informeren over het proces.
Bij een nieuwe aanvraag zal de situatie min of meer dezelfde zijn. Welke procedure geldt dan? Is het dan opnieuw alleen het college van B&W dat de beslissing neemt?
Het college moet bij een toekomstige nieuwe aanvraag volgens de nieuwe wetgeving een besluit moeten nemen. Afhankelijk van de omvang van het initiatief neemt het college daarbij het bindend adviesrecht van de gemeenteraad in acht.
Hoe past dit initiatief in het beleid van de gemeente Voorne aan Zee?
Zowel in de Omgevingsvisie als in de Wonen Welzijn Zorg-visie is opgenomen dat de gemeente de opgave heeft om te zorgen voor passende huisvesting van specifieke doelgroepen. Het gaat dan onder andere om de huisvesting van arbeidsmigranten. De realisatie van een huisvestingslocatie binnen onze gemeente past dus binnen het beleid van de gemeente Voorne aan Zee. Daarnaast voldoet het ingediende initiatief ook aan het reeds vastgestelde beleid over arbeidsmigranten huisvesting.
De gemeente gaf aan dat de DCMR deze ontwikkeling ziet als een ‘stedelijk ontwikkelingsproject’. Waarom vindt u een stedelijk ontwikkelingsproject passen op deze plek?
De realisatie van de huisvesting is aan te merken als een stedelijke ontwikkeling. Om deze reden is een aan de Ladder voor duurzame verstedelijking wettelijk verplicht. Daarom is een motivering nodig waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien.
De motivering dat de behoefte van onderhavige ontwikkeling niet binnen bestaand stedelijk gebied kan worden voorzien, is gelegen in het feit dat dat er binnen de gemeenten en in de gehele regio een groot tekort is aan woningen. Het in beslag nemen van deze woningen zou het tekort op de reguliere woningbouwmarkt nog groter maken. De woningen die gebruikt worden door de tijdelijke werknemers van de projecten zouden niet meer beschikbaar voor de reguliere woningmarkt. Het woningtekort in de gemeente Voorne aan Zee en de regio Rotterdam is groot. Er is een groot tekort aan woningen, zeker huurwoningen, het type woningen dat nu benut wordt voor het huisvesten van tijdelijk personeel. Het is van belang om woningen in de dorpen beschikbaar te houden voor de reguliere woningmarkt.
Doelgroep en tijdsduur initiatief
Hoe weten we dat de huisvestingslocatie na die drie jaar weer verdwijnt?
De aanvraag gaat over tijdelijke woonunits voor de duur van maximaal 36 maanden. Als wordt besloten de benodigde omgevingsvergunning te verlenen, dan wordt deze tijdelijkheid vastgelegd in de voorwaarden van de omgevingsvergunning. Een aantal maanden voordat de termijn van de omgevingsvergunning verloopt, attendeert de gemeente de initiatiefnemer (zoals gebruikelijk) op het feit dat de einddatum in zicht komt. Mocht de initiatiefnemer na het verstrijken van de termijn de units niet verwijderen, dan treedt de gemeente handhavend op.
Kunnen er na deze 36 maanden andere doelgroepen, zoals vluchtelingen of arbeidsmigranten, in de woonunits komen?
Nee, dat is niet aan de orde. De woonunits moeten na deze periode verwijderd worden. Als de eigenaar van de grond in de toekomst de grond voor andere groepen wil gebruiken dan zal een initiatiefnemer hetzelfde proces moeten doorlopen en een nieuwe aanvraag voor een omgevingsvergunning moeten indienen. Op dat moment zal de gemeente opnieuw een afweging maken over het ingediende initiatief.
Hoe wordt gehandhaafd dat er alleen expats komen?
In de aanvraag omgevingsvergunning wordt duidelijk aangegeven wat de doelgroep is van aanvrager (IMC Crossborder). Dit is het huisvesten van expats en geen andere groepen. Wanneer blijkt dat de doelgroep die erin zit afwijkt van de nog te verlenen vergunning, dan wordt de aanvrager hierop aangesproken. De aanvrager wordt gelast om het huidige gebruik te staken en het gebruik weer te laten plaatsvinden conform de afgegeven omgevingsvergunning.
Hoe wordt gecontroleerd dat er maximaal 170 expats gehuisvest worden? Wat zijn de consequenties als hier niet aan voldaan wordt?
Het aantal van 170 mensen is inderdaad het maximum. De controle vindt plaats door vast te stellen of de indeling van het terrein overeenkomt met de tekening die bij de omgevingsvergunning hoort. Wonen er meer mensen, dan wordt de eigenaar er op aangesproken en dient het aantal te worden teruggebracht tot 170 mensen. Bovendien kunnen we, na het constateren van de overtreding, een last onder dwangsom opleggen.
Wat is het verschil tussen een arbeidsmigrant en een expat? Welke definitie houdt de gemeente aan voor expat?
Binnen de gemeente is binnen de bestemmingsplannen geen aparte definitie voor expats. Wel wordt met het initiatief aan de Willemansweg bedoeld dat het gaat om medewerkers met een hoog kennisniveau, die werkzaam zijn op de Maasvlakte.
Hoe wordt gecontroleerd of gehandhaafd dat huizen in de dorpen niet naar expats of arbeidsmigranten gaan?
Wanneer iemand als belanghebbende een handhavingsverzoek indient, dan wordt op basis hiervan handhavend opgetreden. Daarnaast treden wij als gemeente handhavend op als wij zelf een dergelijke situatie constateren. Het is niet mogelijk is om op te treden op plekken waar het binnen het voorgaande bestemmingsplan wel was toegestaan om hier als arbeidsmigrant te wonen. Daarbij wordt de opmerking gemaakt dat het feit dat iets is toegestaan niet direct betekent dat het niet meer gebeurt. Zoals hierboven aangegeven wordt handhavend opgetreden op het moment dat de gemeente constateert dat wordt gehandeld in strijd met vastgestelde regels.
Hoe gaat de gemeente handhavend optreden wanneer de units niet verwijderd worden na 36 maanden?
Wanneer de units niet worden verwijderd na 36 maanden dan leidt dit tot het opleggen van een last onder dwangsom. Wanneer de eigenaar door het opleggen van de last onder dwangsom de overtreding niet beëindigt, kan het college middels bestuursdwang zelf de woonunits laten verwijderen.
De locatie en andere locaties
Waarom vindt de huisvesting van deze werknemers niet plaats op de Maasvlakte?
Op de Maasvlakte bevinden zich diverse raffinaderijen en overige risicogevoelige objecten. Gezien de gezondheidsrisico’s, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen dit gebied, brandveiligheidseisen van (tijdelijke) woningen en overige wet- en regelgeving op het gebied van wonen en externe veiligheid is het niet mogelijk om huisvesting te realiseren binnen de Maasvlakte. Bovendien gaat het hier om een specifieke vergunningaanvraag voor deze locatie, waar de gemeente een besluit over moet nemen.
Waarom heeft de gemeente geen andere locatie aan de initiatiefnemer aangeboden?
Het staat een initiatiefnemer te allen tijde vrij om een aanvraag in te dienen voor een specifiek stuk grond. De initiatiefnemer heeft voor de locatie aan de Willemansweg gekozen. De reden die hij daarvoor bij de gemeente heeft aangegeven is de nabijheid van de bouwlocatie en de ligging direct aan diverse N-wegen, en het feit dat op de Maasvlakte geen werknemers gehuisvest mogen worden vanwege veiligheidsredenen.
De aanvraag werd vorig voor het eerst ingediend en toen waren deze werknemers al met spoed nodig. Is het bekend waar zij in het afgelopen jaar gehuisvest zijn?
Het is de gemeente niet bekend waar deze werknemers op dit moment worden gehuisvest.
Hoe weten we dat deze locatie ervoor zorgt dat er woningen beschikbaar blijven voor de gewone woningmarkt. Hoe weten we dat dit het geval is?
De gemeenteraad heeft op 30 mei 2024 de beleidsnotitie huisvesting arbeidsmigranten vastgesteld. In dit vastgestelde beleid is de behoefte aan huisvesting van arbeidsmigranten opgenomen. Door de groei van de economie en door de verandering in de beroepsbevolking is er steeds meer werk voor arbeidsmigranten, waardoor ook steeds meer huisvestinglocaties voor deze werknemers gerealiseerd moeten worden. Dit heeft onder andere tot gevolg dat reguliere woningen voor de verhuur aan arbeidsmigranten worden aangekocht. Dit zorgt voor extra druk op de woningmarkt met als gevolg dat bijvoorbeeld andere doelgroepen als starters nog moeilijker aan hun eerste woning kunnen komen. Nieuwe huisvestingsinitiatieven, die voldoen aan de in deze beleidsnotitie gestelde kaders, leveren een bijdrage aan meer en betere huisvesting van arbeidsmigranten. Wanneer het aanbod dat daarmee ontstaat aantrekkelijk genoeg is (beter passend, ook in prijsstelling en los van de werkgever), kunnen we een beweging mogelijk maken.
Waarom wordt het verhuren van woningen als een bedreiging gezien voor de beschikbaarheid voor inwoners als dit volgens de nieuwe regelgeving sowieso niet toegestaan is?
De aankoop van een woning door een bedrijf is niet verboden, maar het gebruik wel als sprake is van kamergewijze verhuur. Als gemeente komen wij er in veel gevallen pas achteraf achter dat een woning wordt gebruikt in strijd met de geldende regelgeving. En als er geen sprake is van overlast, kan het zijn dat we het helemaal niet weten.
Waarom moet er sprake zijn van centrale huisvesting? Waarom geen gebruik maken van bed & breakfasts of hotels? Deze zijn al ingericht om mensen te huisvesten.
Hotels en B&B’s dienen een recreatief belang. Een periode van drie jaar is te lang voor het huisvesten van mensen in hotels en B&B’s. Dit kan niet meer worden gezien als recreatief. Door in te zetten op centrale huisvesting is het voor de gemeente mogelijk om goede afspraken te maken over de manier van inrichten en het stellen van huisregels.
Heeft de gemeente zichzelf ook tot doel gesteld om arbeidsmigranten voor andere gemeenten te huisvesten? De Maasvlakte valt toch onder de gemeente Rotterdam?
De gemeente Voorne aan Zee besluit alleen over huisvesting op basis van aanvragen die binnen haar eigen gemeente binnenkomen. Het huisvesten van buitenlandse werknemers in opdracht van andere gemeenten is niet aan de orde.
Communicatie en participatie
Waarom is er geen sprake van participatie?
Het initiatief is ingediend bij de gemeente in augustus 2023, voor de ingangsdatum van de Omgevingswet. Dat betekent dat de gemeente de vergunningaanvraag ook volgens de oude wetgeving moet behandelen. Onder die wetgeving is de initiatiefnemer niet verplicht om voorafgaand aan het aanvragen van de vergunning mensen te laten participeren. Wel heeft de initiatiefnemer op basis van de reacties van inwoners aanpassingen gedaan in het plan.
Wat zijn de randvoorwaarden voor een goede communicatie van de initiatiefnemer met de omgeving? Voldeed de communicatie van een jaar geleden aan deze criteria?
Doordat de ingediende aanvraag omgevingsvergunning is ingediend voordat de Omgevingswet is vastgesteld, is er geen sprake van verplichte participatie. Wel vinden wij het als college van belang dat bij een dergelijke ontwikkeling sprake is van het goed betrekken van de omgeving. De initiatiefnemer vragen we om bij de stukken voor de vergunning aan te geven hoe de communicatie is verlopen en hoe er met de reacties is omgegaan. Vorig jaar is de communicatie met de omgeving naar onze mening niet goed afgerond. Wel heeft de initiatiefnemer op basis van de reacties die toen zijn gegeven, het plan aangepast op een aantal punten. In plaats van 250 personen, worden er maximaal 170 personen gehuisvest. Ook is de omheining van het terrein aangepast van hekken met doek naar een groene omheining van bomen en struiken.
De initiatiefnemer heeft de omgeving in oktober 2024 geïnformeerd over de aanpassingen in zijn plan en op dinsdag 5 november 2024 een inloopavond georganiseerd, waar circa 60 omwonenden aanwezig zijn geweest. Zij maken zich ondanks de aanpassingen zorgen over de omvang en impact van dit initiatief. De initiatiefnemer heeft een samenvatting van de reacties gemaakt, en deze bij de stukken gevoegd.