Ongewenst gedrag van verhuurders melden
Vanaf 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap (WGV) van kracht. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders melden.
Wat kunt u melden?
- Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook. - Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt. - 3 maanden borg of meer
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen. Is het contract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan mag de verhuurder nog 3 maanden borg vragen. - Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder. - Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. - Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten.
- Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Maak een melding
Extra informatie
Kijk voor meer informatie over de Wet goed verhuurderschap (WGV) op rijksoverheid.nl