Wegwerkzaamheden

De wegen in de gemeente Voorne aan Zee worden door verschillende overheidsorganisaties beheerd. Rijkswaterstaat beheert de N57 en de A15. De provincie Zuid-Holland beheert de N218, N494, N496 en de N497. Alle overige (polder)wegen zijn in beheer bij het waterschap Hollandse Delta. De gemeente beheert de wegen binnen de bebouwde kom. Via de website van Rijkswaterstaat kunt u opzoeken wie de wegbeheerder is als u twijfelt.

Meer informatie over wegwerkzaamheden

Heeft u een vraag of klacht over een weg? Dan kunt u rechtstreeks de wegbeheerder benaderen.

Heveringsweg/ Boomweg

Waterschap Hollandse Delta gaat het traject dat loopt van Oostvoorne naar Rockanje aanpakken. Het betreft de Heveringseweg, Verlengde Lodderlandsedijk, Boomweg en Vleerdamsedijk. Het traject wordt Duurzaam Veilig ingericht en op sommige gedeeltes wordt er groot onderhoud uitgevoerd. Meer informatie is te vinden op de projectwebsite van het Waterschap Hollandse Delta.

Herinrichting Jupiterlaan en Middeldijk Rockanje

In opdracht van de gemeente Voorne aan Zee worden de Jupiterlaan en de omliggende straten herstraat en klimaatadaptief heringericht. Ook wordt de Middeldijk vanaf de Nieuwe Achterweg tot aan de Hoogvlietlaan vernieuwd.

Wat gaan we precies doen?

De Jupiterlaan en omgeving krijgen een flinke opknapbeurt. Bij deze herinrichting wordt er in het kader van klimaat een extra hemelwaterriool aangelegd. Ook zal er meer groen in de straat komen en kijken we naar klimaatoplossingen, zoals bijvoorbeeld het afkoppelen van regenwater. Zo is de straat klaar voor de toekomst! Voor de Middeldijk staat een verbreding van de rijweg op het programma om daarmee te voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Ook koppelen we het regenwater af en voeren dat af naar de naastgelegen sloot en singel. Dit jaar gaan we de plannen ontwerpen en volgend voorjaar staat de uitvoering op de planning.

Samen aan de slag

Om de bewoners actief bij de plannen te betrekken, starten we met ontwerptafels tijdens een eerste informatieavond. Deze ontwerptafels worden vormgegeven door bewoners in samenwerking met onze ontwerpspecialisten. Samen denken we na over de buurt in de toekomst. Als er onderwerpen zijn die we kunnen uitdiepen dan richten we daarvoor een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit de straat in. Op de informatieavond ontvangt u meer informatie over die mogelijkheden en eventuele deelname aan de klankbordgroep.
 

Werkzaamheden A15 voor Blankenburgverbinding/A24

Op 7 december gaat de Blankenburgverbinding (A24) open. Deze nieuwe snelweg, de A24, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Voordat de nieuwe snelweg A24 open kan, voert Rijkswaterstaat nog werkzaamheden uit zoals het aansluiten van de verbinding op de A15 bij knooppunt Rozenburg en het aanpassingen tussen op- en afrit 15 Havens 4100-5200 en de Thomassentunnel. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren zijn in 2024 en 2025 meerdere afsluitingen van de A15 en de A20 nodig.

Meer informatie over het project vindt u op de website blankenburgverbinding.

Update van Rijkswaterstaat

Sinds 30 september is de verkeerssituatie op de A15 veranderd. Het knooppunt Rozenburg is aangesloten op de nieuwe A24. Om dit mogelijk te maken is de plusstrook (derde rijstrook) vervallen. Ter hoogte van Rozenburg zijn er nu per rijrichting twee rijstroken in plaats van drie. Door het opheffen van de plusstrook is er minder wegcapaciteit beschikbaar. Hierdoor is het extra druk op de weg. Dit duurt tot 7 december totdat de nieuwe snelweg A24 open gaat.

Op basis van de verkeerssituatie in de afgelopen dagen heeft Rijkswaterstaat besloten om extra maatregelen te nemen. Op de A15 richting de Rotterdamse haven is de maximumsnelheid vanaf de Botlektunnel aangepast naar 90 km per uur. In de ochtendspits van 6.00 tot 9.00 uur zal de snelheid verder verlaagd worden naar 70 km per uur. De maximumsnelheden op het traject worden op de matrixborden getoond, evenals een verdrijvingspijl ter hoogte van de wegversmalling. Deze maatregelen waarschuwen het verkeer extra voor de wegversmalling en de maximumsnelheid ter plaatse en kunnen helpen bij de doorstroming van het verkeer. 

Rijkswaterstaat blijft de situatie monitoren en mogelijk volgen er nog kleine aanpassingen die zorgen voor een betere doorstroming. Voor meer informatie over waarom de plusstrook is weggehaald en waarom dit zo’n twee maanden voor de openstelling van de A24 is gebeurd, kijk op de website van Rijkswaterstaat. Hier geven zij bij veel gestelde vragen (FAQ) antwoord op deze en andere vragen die zijn gesteld.