Nieuwsbrief woonbedrijf oktober 2024

Voor u ligt de vierde en laatste nieuwsbrief van 2024. Dit betekent dat wij alweer zijn aangekomen in het laatste kwartaal van dit jaar. Met de nieuwsbrieven willen wij u op de hoogte houden van een aantal lopende zaken en andere weetjes.

Bezoek- en contactgegevens

Wij willen u er graag op wijzen dat Woonbedrijf Voorne aan Zee twee bezoeklocaties heeft. U kunt ons vinden in het Gemeentehuis Voorne aan Zee aan de Oostzanddijk 26 te Hellevoetsluis en op de locatie Pinnepot aan de Langeweg 34 te Oostvoorne. Let op: Wilt u bij ons langskomen? Dit kan alleen als u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Graag verwijzen wij u ook naar onze website. U kunt meer informatie vinden op de pagina Woonbedrijf.


Storingen, reparatie en onderhoud

Storingen en meldingen voor reparatie en onderhoud kunt u nog steeds op dezelfde manier aan ons doorgeven. U kunt op werkdagen telefonisch contact opnemen met de opzichter tussen 08.00 en 09.30 uur via telefoonnummer 0181 – 40 80 52 of via woonbedrijf@voorneaanzee.nl

Buiten kantoortijden zijn onze opzichters bereikbaar voor spoedgevallen op 0181 - 40 80 52.

Inloopspreekuren

Het Woonbedrijf streeft naar een zo goed mogelijke dienstverlening. Wij willen nog meer zichtbaar zijn in onze wijken en dus voor u als huurder. Daarom zijn wij gestart met een pilot voor inloopspreekuren. Deze pilot loopt van september tot en met december 2024. Wanneer er genoeg animo is, gaan wij intern bespreken of wij dit na december blijven voortzetten. De eerste inloopspreekuren zijn al goed bezocht! 

De volgende momenten zijn nog ingepland: 
Locatie: foyer Cultureel Centrum De Man in Oostvoorne, Burgemeester Letteweg 30. 
Tijdstip: iedere 2e en 4e dinsdag van de maand van 13.30 tot 15.30 uur

  • 12 november
  • 26 november
  • 10 december

Projecten

  • Nieuwbouw van 42 sociale huurwoningen aan de Patrijzenlaan in Oostvoorne

De nieuwbouw aan de Patrijzenlaan is bijna klaar. Inmiddels is begonnen met het leggen van de aansluitingen voor elektriciteit, water en riolering. Als alle woningen zijn aangesloten, beginnen we met het inrichten van de buitenruimte. De sleutels worden pas uitgereikt zodra de woningen goed bereikbaar zijn voor de nieuwe bewoners.

De aannemer werkt nu hard om de woningen klaar te maken. De muren, vloeren en plafonds worden afgewerkt, behang klaar gestuct en betegeld. De installateurs sluiten de warmtepompen en het sanitair aan. Vorige week hebben de nieuwe huurders hun huis bezocht om alles op te meten.

  • Stadskantoor Brielle

Na het samenvoegen van gemeente Brielle in gemeente Voorne aan Zee, wordt het stadskantoor niet meer gebruikt. De gemeenteraad vroeg om een plan om het lege gebouw om te bouwen tot woningen. Het Woonbedrijf heeft gekeken naar welke soort en hoeveel woningen er in het oude stadskantoor van Brielle kunnen komen. In totaal kunnen er ongeveer 36 woningen komen. Op 26 september heeft de gemeenteraad besloten om het plan verder uit te laten werken.

Binnenkort gaat het Woonbedrijf praten met mensen die in de buurt wonen. Het doel is om het plan beter te maken met hun ideeën en kennis. Ze kijken vooral naar hoe het plan past in de buurt, zoals parkeren en groen. De ideeën van de buurtbewoners worden zo veel mogelijk meegenomen in het plan voordat de formele procedure begint. 
Het is de bedoeling dat de woningen in 2026 klaar zijn. Pas dan kunt u laten weten dat u interesse heeft in de woningen en kunt u erop reageren via Woonnet Rijnmond.

  • Vervangen van daken

Elk huis heeft onderhoud nodig. Wij doen grote en kleine reparaties om uw huis goed te houden. Elk jaar onderhouden we een deel van onze woningen. Dit noemen we planmatig onderhoud.

Dit jaar vervangen wij de dakpannen van een aantal complexen. Tegelijkertijd maken we het dak beter geïsoleerd. Ook vervangen we de dakramen en doorvoeren. Soms verplaatsen wij het dakraam naar de schaduwkant om meer ruimte te maken voor zonnepanelen. De goten worden ook vernieuwd. En wij zorgen voor plekken voor beschermde dieren. Als huurders al zonnepanelen hebben, halen we deze tijdelijk weg en plaatsen ze later terug. Huurders die nog geen zonnepanelen hadden, krijgen opnieuw een aanbod om deze te laten installeren.

Dit jaar beginnen we met het isoleren en vervangen van de dakpannen aan de Koekoekslaan in Oostvoorne. Direct daarna gaat dezelfde aannemer verder met de werkzaamheden aan het complex aan de Frambozenstraat/Moerbeistraat en het complex Wielewaal in Rockanje. In totaal worden er 48 woningen verbeterd.

  • Schilderwerk

Ook het schilderen van de buitenkant van de woningen hoort bij het planmatig onderhoud. Dit jaar worden de woningen aan De Ruy, de Burgemeester Bolwidtweg en 't Leemerhof in Oostvoorne opnieuw geschilderd. In Rockanje worden de woningen aan de Mercuriuslaan, Merelhof en Roerdomp opnieuw geschilderd. Bij woningen waar nog enkel glas in de ramen zit, wordt dit vervangen door isolatieglas. Ook is er wat kleiner schilderwerk en schoonmaakwerk gedaan aan verschillende gebouwen en woningen in Rockanje, Oostvoorne en Tinte.

Namens het Woonbedrijf en de onderhoudsbedrijven willen wij u (alvast) bedanken voor uw medewerking en begrip.

Woningen van Hef Wonen

Met de laatste levering op 1 september zijn nu alle huurwoningen in Brielle van Hef Wonen verkocht aan Stichting Maasdelta Groep, Woningstichting Ressort Wonen en gemeentelijk Woonbedrijf Voorne aan Zee. Op maandag 2 september jl. hebben alle partijen elkaar gefeliciteerd met de aankoop. Het Woonbedrijf heet de nieuwe huurders van harte welkom.

Wij hebben al met een paar huurders uit Brielle gesproken. We zien dat er soms achterstallig onderhoud is aan de woningen. Dat wisten we al en dat is ook één van de redenen waarom wij de woningen hebben gekocht. Wij kunnen dit niet allemaal tegelijk oplossen. De komende maanden gaan we goed plannen om de komende jaren het achterstallige onderhoud weg te werken.

Kloppen uw naw gegevens nog?

Het is belangrijk dat de persoonsgegevens die wij van u hebben compleet zijn en kloppen. Heeft er een wijziging plaatsgevonden of gaat deze binnenkort plaatsvinden dan verzoeken wij u vriendelijk om dit aan ons door te geven zodat wij dit kunnen aanpassen in ons systeem. Ook als er iets verandert in uw leefsituatie dan horen wij dat graag. U kunt de wijzigingen doorgeven per e-mail naar huurzakenwoonbedrijf@voorneaanzee.nl.

Hoe maak ik kans op een huurwoning

Om kans te maken op een huurwoning zijn er een aantal stappen te doorlopen. Hieronder zetten wij deze stappen nog even voor u op een rij:

  • Schrijf u zelf in via de website van Woonnet Rijnmond hier vindt u woningen die het Woonbedrijf en andere corporaties verhuren
  • Reageer via de site op passende woningen: woningen die passen bij uw inkomen en met hoeveel mensen u gaat wonen
  • Het Woonbedrijf neemt alleen contact met u op wanneer u kans maakt en dus in aanmerking komt voor de digitale intake of de (groeps)bezichtiging. Hoort u niets dan bent u helaas nog niet aan de beurt.

Al onze woningen worden geadverteerd via Woonnet Rijnmond. U moet daar dus ingeschreven staan om te kunnen reageren op één van onze woningen. Dit betreft ook de seniorenwoningen. Heeft u hier vragen over dan kunt u telefonisch contact opnemen met onze woonconsulenten. Zij zijn van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 11.00 uur telefonisch bereikbaar via 14 0181. Of bezoek één van onze inloopspreekuren.

Huurdersvereniging Voorne aan Zee

Ook onze nieuwe huurders uit Brielle die per 1 september een woning huren bij Woonbedrijf Voorne aan Zee kunnen lid worden van Huurdersvereniging Voorne aan Zee. De Huurdersvereniging behartigt niet alleen de belangen van huurders maar zij doen meer. Zij geven advies en voorlichting maar zijn er ook bij bemiddeling en ondersteuning. 

Wat biedt de Huurdersvereniging haar leden? 

  • U kunt bij hen terecht voor praktische en informatie vragen
  • Bemiddeling bij gebreken aan de woning
  • Zij houden jaarlijks een ledenvergadering
  • U ontvangt vier keer per jaar het verenigingsblad. 

Ook bent u via de Huurdersvereniging aangesloten bij de Nederlandse Woonbond. Via hen ontvangt u eenmaal per jaar het blad Huurwijzer. Bent u dus nog geen lid en zou u dat wel willen? Laat dit dan aan ons weten en dan brengen wij u in contact met Huurdersvereniging Voorne aan Zee.

Blog

Tip en informatie gerelateerd aan wonen in het prachtige Voorne aan Zee!

Waarom ook ventileren in de herfst en winter? 

In de wintermaanden zitten we veel binnen. De verwarming staat hoog en de ramen en ventilatieroosters houden we het liefst dicht om de kou buiten te laten. Maar juist in de winter moet je je huis goed ventileren. Met goede ventilatie zorg je ervoor dat vocht uit de woning gaat. Vocht wat anders kan zorgen voor o.a. schimmel. Daarnaast kan te veel vocht ook gezondheidsklachten veroorzaken, zoals hoofdpijn, longaandoeningen en slaapproblemen. Wil je een gezond binnenklimaat dan moet je je huis ook goed ventileren in de winter. Hieronder geven wij u alvast een aantal tips:

  1. Ventileer elke dag door na het slapen, douchen of koken de ramen 5 minuten wijd open te zetten. Dit zorgt voor schone en droge lucht in huis. Droge lucht is sneller warm, waardoor u energie en geld bespaart.
  2. Houd de thermostaat op een fijne temperatuur. Een graadje lager scheelt u al snel € 50,00 per jaar. Maar zet de thermostaat nooit lager dan 18 graden.
  3. Zet de thermostaat maximaal drie graden lager als u slaapt of weg bent. Dit bespaart energie en geld. Zet u de thermostaat nog lager, dan kost het u juist meer om het huis weer op te warmen.
  4. Heeft u een warmtepomp of vloerverwarming? Dan is het beter om de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur te houden, zelfs als u een paar dagen niet thuis bent.

Nog meer tips, leest u op de website van Woonbond.

Tot Slot

Wij streven ernaar om onze dienstverlening te behouden. Wij proberen u via deze nieuwsbrieven zo veel als mogelijk op de hoogte te houden maar heeft u vragen of opmerkingen twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.

Namens het gehele team Woonbedrijf wensen wij u mooie laatste maanden van dit jaar toe.